01 February 2011

Kuih Cara Manis

Bahan-bahan 
sdkt gula-utk dibuat inti
1 cawan gandum
1 3/4 cawan fresh milk
1/2 st esen pandan
1 st kaler hijau
1/2 st garam
sdkt minyak utk disapu kedlm loyang


Cara-cara
 Campurkan semua bahan kedalam bekas dan kacau hingga tiada ketulan. Kalau nak guna blenderpun boleh. Tapi saya kacau guna whisk ajer..




 Panaskan acuan dgn menggunakan api yg perlahan dan langserkan dgn sdkt minyak masak.




Minyak tu buh agak2..jgn sikit sgt..nanti melekat..so.bg nampak cam kat atas tu!



Masukkan adunan ke dlm acuan.




masukkan 1/2 st gula ke dalam adunan. 


dan tutup kembali selama 3-4 min.


 Bila adunan dah nampak macam ni!


bersedialah untuk di angkat..



Senang kan? Dah boleh makan....

12 comments:

eB ezrin said...

my fav tuh ;p
4 u
http://mamaaerish.blogspot.com/2011/02/little-fingers-special-awards-6-12.html

Woofer Storm said...

mcm sdap je ni sis,leh pos tak kat malaysia??heheee

Mia Liana said...

hmmm sedapnya.... nak skit leh tak?

Nor said...

eB Ezrin: thanks sudi kasi awards.nanti lepas balik cuti kak Nor singgah ambik k!
Woofer Storm : hmm.....boleh2..tunggu bulan depan ek! :)
Mia Liana : hehe..kena dtg moscow lah kalau camtu dik!

Nida said...

Salam dari Auckland..

wah... sungguh menyelerakan... warna pun sangat menarik perhatian.. mesti sedap :)

zaty luvlianncezzz said...

mak zati pakar bwat kuey nie

zati suke gk..tp x sngt..

adeq2 mmg fevret laa

Laily Wahab said...

Salam Nor....sedapnyer!
Kak Ely nak share entry ni leh tak? Bila nak wat sendiri nnt, senang ler... leh rujuk kat blog sendiri...hehehee...izinkan ya Nor,tqvm!

selipar biru said...

nyam4...

DiaUmaiNiNaz said...

emm..meleleh air liur ...nak buat tak pandai, beli je kakadg tu. Kuih tradisi ni., Dinaz simpan resipi ni dulu nt ajak ibu buat..heee

Nor said...

Nida & alia : kue ni mmg sedap..cubalah..
Zati : yer ke?
kak laily & Dinaz: boleh2..silakan..

harleena said...

kesukaan anak saya kuih cara manis ni tapi entahlah bawak acuan ke tidak datang sini...

Nor said...

harleena : baru sampai ke sana? takpe..kalau ada sesaper nak pergi..kirim jer nanti...