29 Januari 2011

Venice,Italy (Part 1)

Venice merupakan sebuah bandar di utara Italy. Ia dikenali dgn banyak nama termasuklah Bandar Raya Air dan Bandar Raya Jambatan2. Venice terdiri dari 117 Pulau2 kecil yg dipisahkan oleh 150 buah terusan yg kecil2. Bangunan2 di Venice juga adalah sangat tua dan menarik. Antara kawasan2 tarikan utama pelancong yang terkenal ialah Rialto-Bridge, Saint Mark Basilica dan Doge's Palace.
Pada zaman pertengahan dan pembaharuan, Republik Venice mempunyai Kuasa maritim yg utama dan merupakan medan Perang Salib. Republik ini kehilangan kemerdekaannya apabila ditawan oleh Napoleon Bonaparte pd thn 1797.

Terkejut!
Ingat-ingatkan sampai epot..terus jumpa Venice..punyalah jakunnya.saya ni..ok..tengok baik2 signboard tu..yg menunjukkan arah utk kita beli tiket ke Venice. Kena naik teksi beb! Teksi bukan sebarang  teksi..teksi air plak tu! Sambil tu saya dok membayangkan..camana la gamaknya rupanya teksi air ni.!!

Memula tengok tak berapa paham sangat..dua tiga kali tengok baru faham...ini adalah jadual perjalanan bot yg akan dinaiki sebentar lagi dan stesen2 bot tersebut berhenti (cam pengkalan lebih kurang).

Inilah rupanya water taxi yg dimaksudkan.-- Bot!--buat suspen orang jerrr!!  Perjalanan kami ke venice memakan masa lebih kurang 45 min. Stesen kami merupakan hentian terakhir utk mlm itu selepas berhenti di 2 stesen sebelumnya untuk menurunkan penumpang lain.  

Memula tengok lorong ni..rasa takut yg amat. Dgn bentuk bangunan yg tak pernah saya bayangkan dlm kepala saya  tempat ini adalah Venice yang sering diceritakan itu!  Saya ingatkan venice mempunya bangunan yg cantik2..gah, dan moden yg amat..tetapi tuan2 dan puan2..inilah Venice. Bangunannya mmg sempoi habis..namun segala macam kedai mak nenek yg mahal2 semuanya ada kat sini..!! Bolehkah anda membayangkannya!!!! Untuk melihat Venice seterusnya..ikutilah sambungannya dlm PART 2 dan Part 3 nanti...


11 ulasan:

zaty luvlianncez berkata...

agak2 kalo honeymoon kt ctu beshhh x??

x cukup romantic i thnk..akak da pic len yg lg sweet2 gtu?

btw i've new n3

http://eityzaty.blogspot.com/2011/01/jom-atasi-kekurangan-diri.html

come ;)

afifah berkata...

nice...nurul mmg nk pegi cni..tros update slalu ye.!!

Nor berkata...

Zaty : utk Honeymoon mmg sesuai sgt..sebab tempatnya tenang..tak bising..
len-len gambar yg best2..biasanya kak Nor dah campak masuk dlm FB. seme kat sini hanya di belakang tabir sahaja...

Nor berkata...

Nurul :alrite..boleh jer..seperti yg kak nor ckp gambar kat dlm ni tak secantik gambar dlm fb kak nor..^___^

selipar biru berkata...

venice! Insya Allah nak g nnt =)

Nor moscow berkata...

Selipar biru : InsyaAllah..:)

lina berkata...

salam nor - mmg menakutkan ekkk lorong tu dan nampak sempit

Unknown berkata...

wah venice!...romanticnyer...hehe kak nor, banyaknya negara akak singgah tu...bagi ler tips skit nanti senang kita nk singgah2 juga...akak ambik pakej ke jln sendiri?

mira_nas berkata...

huhu.. cepat,, nak baca part seterusnya pulak

Nor berkata...

Lina : memang sempit..muat2 stroller Adib jer!

Nieza : dlm 5 persinggahan jugak sayang! Nak tips? Anytime...:) Masa kat Venice tu..main redah jer..bila ke pulau di sekitar Venice baru kitorg ambik pakej..

Mira_nas : InsyaAllah..coming..2.

Liza @ Adzriel AB berkata...

seronoknya jalan2