21 November 2009

Gandum


Buat masa sekarang aku dah start menggunakan tepung gandum keluaran sini untuk membuat sebarang jenis kuih-muih yg rasa nak makan coz gandum yang dibawa dr Mesia sudah kehabisan stok.

Memula nak datang dulu kemain risau dibuatnya kerana bimbang takde gandum kat negara orang. Risik punya risik dari kenalan yang ada kat sini...rupa-rupanya ada gandum dijual. Legalah sikit dibuatnya. Sebelum bertolak macam-macam tepung yang diangkut antaranya tepung gandum, tepung ubi ada dua ketul, tepung beras, tepung pulut dan tepung kek. Tidak ketinggalan tepung kastad dlm setin dua sebab tepung kastad memang tak dijual disini. Aku juga sedang giat menjalankan operasi mencari tepung jagung..tapi sampai sekarang tak pernah lagi jumpa.


Bila sampai disini...bukan satu jenis tepung gandum yang dijumpai, rupa-rupanya mereka ada mengeluarkan pelbagai-bagai jenis tepung gandum. Dek kerana ada sejenis tepung gandum yang biasa digunakan oleh orang2 lama disini..maka aku gunalah tepung gandum brand yg sama. Tapi..bukan tepung gandum itu saja yg aku angkut..tetapi dua tiga jenis tepung gandum keluaran lainpun aku angkut sama.

Guna punya guna..cuba punya cuba..rupa-rupanya baru ku tahu ada antara gandum tersebut mengandungi gula, ada kandungan soda bikarbonat dan ada yg sesuai utk dibuat...ada elok utk dibuat roti...dan ada jugak yg tak sesuai utk dibuat kuih-muih...kerana teksturnya adalah berbeza.

Hmm..janji aku cuba..manalah tahu jumpa dengan gandum yang sesuai dengan benda yang aku nak buat. Kalau tak jadi hasilnya..tong sampahlah jawapannya...he..he..

3 comments:

julia said...

kat perekrestok dan stokmann ada tpg jagung. di kedai india pon ada k nor

Ibudania said...

Terima kasih Ju. Perekrestok tu kat mana plak? Stokmann tu kat dekat ngan Ikea tu ke?

mak farhah said...

prekrestok byk cawangan....

kena minta hubby knor tnya la kt org opis mana prekesteok, dekat dgn umah kita ni ada satu

tpg dlm bag kuning memang sy x beli sbb tpg tu dah siap yis, tp sy x suka guna tpg tu utk buat roti...x sesuai dgn tekak...