07 November 2009

Banjir

Hari ni aku saja nak tulis pasal musim tengkujuh ni..kat sini turunnya salji..kat kampung pulak..turunnya hujan bukan sedikit malah kawasan Hulu Besut turut dilanda banjir. Aku lebih senang panggil 'bah'..org kampung katakan..

Setiap kali hujan lebat melanda..pastinya jalanraya yang menuju kekampung aku tidak dapat dilalui. Jalan raya penuh dengan air..terutamanya kampung Lubuk Kawah dimana tempat abang aku tinggal dan Kampung La..tempat kakak aku menetap..kalau dah jadi macam tu..yang bestnya budak2..dapat bermain air..aku masih teringat bagaimana syoknya..dapat menyusur jalan raya sambil berpayung dan melihat air parit yang melimpah ruah dengan air yang kuat . Tapi itu zaman kanak2..dah tua2 macam ni nak main macam tu maunya dicemuh oleh mak2 orang kat kampung tu..kalau dapat balik kampung masa bah ni akan aku ulangi zaman kanak2 dulu..ahak! buang tabiat...janji puas dapat main air parit...

Cuma aku kesian tengok rumah2 yang berdekatan dengan sungai ditenggelami air..nasib baik rumah mak kat kampung berada di tanah yang agak tinggi..memang tak akan disentuh oleh air sungai yg naik tak kira masa..jika hujan turun dengan lebatnya..jiran2 yang terlibat biasanya akan berpindah ke sekolah yang betul2 terletak dihadapan rumah kami...

Tula..banjir seronok bagi pihak yang selamat dan yang dah lama tak jumpa banjir cam aku ni dan lain dan tak seronok bagi pihak yang terpaksa berpindah menyelamatkan harta benda..
walauapapun..aku harap..keselamatan diri dan anak2 harus diutamakan terlebih dahulu sebelum menyelamatkan harta benda...

2 comments:

ain said...

tu lah. kesian kat org2 utara yg sedang menghadapi banjir! penatnya nk membersihkan rumah lps tu!!!

Ibudania said...

Org Utara dan Pantai Timur kan?