03 Februari 2010

Balanitis

Pada hari minggu Ahad lalu aku terkejut besar apabila Adam memberitahu yang 'anu'nya sakit ketika aku hendak memakaikannya seluar. Bila aku buka dan tengok..tu dia! bengkak dan kemerah-merahan dibahagian tengah. Ketika aku sentuh...Adam menjerit kesakitan. Kalau berada kat Malaysia aku tak risau sangat. Paling tangkas tindakan yang aku boleh ambil barangkali bawak ke hospital sajalah. Buat 'circumcision' atau bersunat. Selamat.

Tapi bila berada dalam situasi sekarang...macam-macam benda bermain dalam fikiranku. kalau bawak ke hospital pun..aku rasa doktor mungkin hanya bagi antibiotik sahaja. Aku tak tahu tentang 'law' disini. Aku pernah dengar cerita yang ada negara yg menghukum penjara orang yang buat 'circumcision' pada anak mereka (tapi, anak perempuan kalau tak silap).

So..hari tu Adam tak join Dania dan papanya bermain ice-skating bersama kawan-kawannya yang lain. Dia menemaniku sepanjang hari sambil mengadap games di PC ni. Sudahnya..malam tu aku pakaikan kain sarung ketika tido kerana dia masih dlm kesakitan. Hari isnin aku tak benarkan dia ke sekolah. Biarlah bengkaknya surut dulu.

Bila aku tahu bengkak Adam tu adalah 'Balanitis', maka berkuranganlah sikit bimbang di hati kerana aku tahu puncanya memang nyata. Apa taknya..bila kusoal macamana dia membasuh 'anu'nya selepas membuang air kecil...memang sah dan nyata...Infection...salah satu penyebabnya. Hari ni dia dah start bersekolah seperti biasa...Yay! Akupun happy sbb dia dah sihat dan aktif seperti sediakala... Alhamdulillah!

2 ulasan:

ain berkata...

Alhamdulillah...nasib baik nothing seroius. nak pakai lama tuuu!!hehe

ibudania berkata...

tu la pasal Kak.kesian jugak saya melihat si Adam time tu..