05 February 2010

Bagaikan jam loceng

Tepat pukul 7am setiap pagi dia akan terjaga...mengejutkan kami satu keluarga. Kekadang diiiringi dengan tangisan..kadangkala tanpa tangisan. Hanya suara berborak yang kedengaran. Itulah Adib. Bila makin besar ni..macam-macam perangai dipamerkan. Kadangkala time tu aku masih didapur menyiapkan sarapanka kadangkala masih dibuai mimpi. Jika hari-hari persekolahan..aku kira itu satu bonus sebab dah ada org yang kejutkan setiap pagi..tetapi jika hari minggu dia masih juga seperti itu...aduh!..terasa berat semacam jer mata ni. Geram jugak kan?

Memandangkan subuh masuk waktunya pukul 7 lebih.....habisnya dekat2 8 lebih...maka kadangkala aku turun kebawah menyediakan sarapan dulu barulah naik keatas balik untuk solat subuh. Adam dan Dania kadangkala sudah siap dipakaikan uniform sekolah oleh papanya. ringanlah sikit terasa tugas diwaktu pagi kerana papanya turut membantu...kalau tak.. mahunya aku terkejar-kejar jugak mengejar masa yang tidak pernah berhenti lelah itu.

Adib tidak akan menangis jika perutnya sudah kenyang. Biasanya aku atau papanya akan letakkan dia ditepi kakak dan abang-abangnya yang yang sedang bersiap utk kesekolah.
Pukul 9 am dia akan kembali tidur...kekadang lajak sampai pukul 12 tengahari. Time tulah..aku boleh menyiapkan berbagai kerja rumah yang tertangguh.

No comments: