21 October 2009

Kasihan Adib

Adib terkena selsema. Tidurnya tak selena selalu. Kejap-kejap terjaga. Alamaknya..kita jugak yang susah hati. Aku cukup bimbang jika anak sekecil ini diserang selsema. Dia nak cakap tak pandai..alih2 asyik menangis sajalah. Bila dah jadi macam tu dengan maknya ni sekali tak cukup tido!

Kalau dolu2 time aku masih bekerja, bila anak aku tak dapat nafas camni..banyak kahak yang tak dapat dikeluarkan.. aku angkut jer Adam atau Dania ke hospital. Buat suction atau sedutan kahak sendiri kat wad. Lani..hanya satu cara saja yang dapat aku buat...sedut hingus keluar ikut hidungnya menggunakan mulut sendiri. Sesetengah orang dia geli. Tapi..aku buat saja. Anak kecil..mana ada kuman. Cuma pastikan mulut ibu2 bersihlah....

Mesti ada orang tanya kenapa tak kasi ubat? Bukan aku taknak bagi..tapi..aku tengok..keadaan masih terkawal. Dia tak batuk cuma selsema yang ada sedikit hingus yang meleleh. Bagi aku..selagi boleh kontrol sendiri, aku sedaya upaya elakkan diri atau anak2 makan ubat.

Siang mengantuk, malam berjaga..inilah dia putera ke-2. Bestnya tengok dia tidur walaupun hidungnya tersumbat tu. Macam orang tua lagaknya. Kejap pusing kiri..kejap pusing kanan. Balas dendam agaknya.tak cukup tidur malam tadi!

No comments: