26 Oktober 2009

Fenin! Fenin!

Aku dah bersiap-siap nak menunaikan solat zohor sebelum keluar tetapi aku lihat papanya tak siap-siap lagi. Aku jadi hairan..biasanya dia yang paling cepat dalam bersiap. Jam didinding sudah menunjukkan pukul 1pm. Janji nak keluar pukul 1.30pm. Bila di tanya dia tersenyum. Dia mengambil jam dan menukar jarumnya ke pukul 12 pm. 


Rupa-rupanya berlaku perubahan waktu di Rusia bermula pada hari ini. Maknanya..waktu disini dianjakkan awal sejam daripada biasa. Sebab itulah..pukul 1pm jadi pukul 12 pm. Waktu sembahyangpun jadi dekat jaraknya. Waktu zohor jadi pukul 12.14 pm, Asar 2.32pm, Maghrib 5.06pm dan Isyak 6.05pm. Mulanya aku pening tapi bila dah petang sikit..barulah..aku dapat sesuaikan diri dengan waktu2 tersebut.

Mungkin disebabkan perubahan waktu...pukul 5pm tu..hari dah gelap.. mungkin juga ada kaitannya dengan musim salji yang akan tiba tidak lama lagi...

Tiada ulasan: