13 October 2009

Cuci mata


Berjalan hampir 1 km menyusuri sungai berhampiran Gorky Park tidak terasa penatnya kerana asyik melihat lukisan yang dipamerkan disepanjang jalan. Sambil berjalan mata melilau ke kiri dan kanan lorong. Yang mana satu hendak dipandang. Semuanya elok dalam pandangan cuma ada sesetengah lukisan yang terasa ingin dibuang kerana 'terlalu abstraknya'. Lukisan-lukisan tersebut nampak seperti hidup...dengan kucingnya...air terjunnya, pokoknya..juga buah-buannya serta bunganya yang nampak segar.

Di penghujung jalan terdapat peniaga yang membuka beberapa gerai menjual peralatan sepeti hiasan dapur, patung-patung dan juga peralatan klasik dari negara mereka. Yang bagusnya mereka tidak mengejar atau merayu kita supaya membeli hasil lukisan mereka. Ketika kami lalu..mereka berborak sesama sendiri dan ada yang duduk diam menanti pembeli. Mungkin disebabkan kami ni tak pandai berbahasa Rusia lah kot.
Kami berjalan sambil menahan kesejukan walaupun baju masing-masing dah kira tebal. Cuma saya jer yang tak pakai baju yang sesuai sebab tak menjangka akan sampai ke sini.Tangan dah terasa kebas. Anak2 menggigil. Maklumlah tak biasa dengan suhu seperti ini. Adib tidur lena di dalam stroller sepanjang jalan. Sampai di penghujung jalan..barulah dia membuka mata dan menangis. Mungkin dia turut terasa akan kedinginan angin petang walaupun badannya sudah berbungkus.

No comments: