01 September 2009

Dah start dah!


Betullah kata orang2 yang lebih berpengalaman tentang hari pertama persekolahan anak2 bahawa ibubapa yang lebih risau daripada budak2 tu sendiri. Aku pulak dari semalam lagi rasa gabra semacam. Bukan aku tak pernah menghantar Dania kesekolah sebelum ini. Tapi..orang kata lain padang, lain belalangnya. Banyak benda yang aku fikirkan lebih-lebih lagi bila bersekolah di International School ni. Malam tadi aku siapkan bajunya, seluarnya,kasutnya dan segala macam keperluan untuk hari pertama persekolahan.

Pagi ni selepas sahur, aku tak menyambung tidur seperti kebiasaannya. Selepas bagi Adib minum susu, aku kutip kain2 kotor dan masukkan kedalam mesin basuh. Settle satu hal! Dalam pukul 6.30, aku kejutkan Dania untuk bangun dan mandi. Mengeliat sana, mengeliat sini..akhirnya bangun jugak dia sebab teringat nak pergi sekolah. Hari ni buat pertama kalinya dia tidak berpuasa...kerana bimbang dia letih atau tidak larat sewaktu berada di sekolah. Pukul 8am, anak2 dari 8 buah family menunggu bas di lobi.

Kelas bermula pukul 9am dan mereka akan sampai di rumah petang nanti lebih kurang dalam pukul 5pm. Lagipun..disini mereka mempunyai banyak xtvt sewaktu sesi persekolahan samada indoor atau outdoor. Musim winter nantipun..mereka digalakkan keluar bermain diluar kelas. Sebab itulah mereka diwajibkan mempunyai 3 pasang kasut sekolah. Kasut pertama dipakai ketika keluar dari rumah ke sekolah. Sampai di sekolah pakai kasut ke 2 untuk belajar dan kasut yang ke 3(kasut sport) dipakai untuk aktiviti di luar kelas. Aduh! jenuh menukar kasut si Dania nanti!

Sebelum keluar rumah, sekali lagi aku ingatkan dia tentang makanan di sekolah. Jangan makan sebarangan atau lebih baik toksah makan dan makan hanya bekalan yang aku bekalkan sahaja. Oleh kerana aku dan papanya selalu sebut tentang perkara tersebut..dia jadi lali. Sebelum aku habiskan ayat terakhir, dia sudah menyambung ayat2 seterusnya. Aku lega! maknanya dia betul2 faham pesanan kami. Bukannya apa..aku dan papanya risau kerana was2 tentang makanan yang dibekalkan di sekolah termasuk sandwich sekalipun. Abis sangat kalau dia nak, bolehlah minum jus yang cikgu bagi kat sekolah nanti. Tapi..pagi ni aku bekalkan Dania dengan 2 tupperware berisi fries cicah sos cili dan satu lagi biskut tiger campur biskut chocolate cip serta 2 kotak air laici.

Selamat bersekolah Dania....

2 ulasan:

Deng Anaz berkata...

waaaaaahhhh..dh msk sekolah dh?? deng ingat lg ms dia lahir dulu..brp group deng bwk g visit dania..jd pemandu pelawat plak deng nie ms tue...

Nor berkata...

Emm..tunggu Dhia masuk skolah plak. Jantung Deng yg akan rasa dup-dap semacam. Cemas!nak tinggalkan anak kat skolah sesorang...