31 August 2009

Salam Kemerdekaan...

"Merdeka! Merdeka! Merdeka" aku pasti laungan itu bergema di Dataran Merdeka seperti tahun-tahun sebelumnya. Bertambahlah sehari cuti umum bagi kawan-kawan yang bekerja. Pada hari cuti sebeginilah..ibubapa berpeluang membawa anak-anak berjalan-jalan ke shopping complex, bermain di taman tema dan mandi-manda atau membawa anak-anak ke zoo negara, dan juga ke tempat2 percutian yang lain. Mungkin juga semalam..adalah hari terakhir bercuti selepas menghabiskan masa bersama orang tua atau family tercinta.

Bagi kami..kemeriahannya tidaklah terasa seperti di negara sendiri. Hari merdeka hanya kami yang bercuti sedangkan masyarakat di sini bekerja seperti biasa. Apalagi...cuti umum ini aku dan family mempunyai agenda tersendiri bersama dengan jiran (bukan jiran Jerman). Kami keluar bershopping di pasaraya yang berdekatan dengan tempat tinggal kami. Dikenali dengan nama 'kedai orange' (di kalangan kami org Malaysia) kerana warna bangunan keseluruhannya berwarna orange, perjalanan ke sana hanya mengambil masa 15-20 min sahaja dengan berjalan kaki.


Kami menghabiskan masa hampir 6 jam hanya di satu kedai (warehouse) sukan, memborong kasut secara besar-besaran! Setiap orang dapatlah sepasang dua. Orang kata sambil menyelam minum air. Mulanya aku bercadang nak membeli kasut Dania sahaja memandangkan esok dia akan mula bersekolah. Tapi..kasut kat situ kiut-miut. Apalagi..aku, Adam dan Papanya turut membeli sama. Lagipun, winter dah tak lama lagi... maka akupun capailah kasut winter di samping kasut untuk bersantai.

Balik dari shopping rasa cam bersemangat sikit nak masuk dapur hari ni. Agaknya kerana terkena angin Merdeka kot. Aku turun dapur dan menyiapkan nasi ayam dan sedikit Puding Roti Marble yang diambil resepinya dari Hanamemories. Thanks Hana! menjadi resepi tu..

Semoga merdeka tahun ini aku dapat memerdekakan diriku daripada perasaan malas untuk masuk ke dapur. Selamat Hari Merdeka untuk diriku dan negaraku!!

2 comments:

nurd said...

hehehe merasa jugak mung pakai kasut untuk winter nanti.. bagus!
dah merdeka dari malas ke dapo tu bagus.. jimat sikit.. ahaks!

Ibudania said...

Tu la pasal. Anak2 dan juga mak2 dah tak sabar nak berguling diatas snow..ha..ha.....