28 August 2009

Teknik memujuk

Dalam dua tiga menjak ni hati aku bagai digeletek2 dengan tingkahlaku anak2.? Sebenor-benornya aku dok perhatikan tingkahlaku Adam dan Dania ketika menjaga si Adib. Mana taknya..setiap dari mereka ada cara yang tersendiri untuk menghentikan tangisan si adik tatkala sikecil itu menangis.Jikalau aku hendak membuat kerja2 rumah dan meminta mereka menjaga Adib mereka akan mengikut dengan sukahatinya.

Dania..
.

"Saaaayangggggggg ! kak Long ni. Kenapa nangisssss," itu cara Dania dengan lenggok suaranya yang ala-ala wayang kulit sebab lenggoknya yang panjang tu sambil mengusap-ngusap kepala si kecil. Itu dah berjaya kiranya kalau dari segi untuk menjadi seorang 'Kak Long'.

Adam pulak.
....

"Abang Ngah datang!" atau kadangkala dia kata "Adam datang!" sambil melompat-lompat disisi si-Adib. Pastu dia akan buat macam cerita Power Rangers ke iCarly ke dengan suara-suaranya sekali dok hip-hap2...pastu "iyahhhhh..." sambil tangannya menghala ke badan Adib. Konon-kononya dia gunakan power ler untuk hentikan tangisan Adib. Kalau si Adib berhenti menangis dia kata dia terror..padahal Adib terkejut atau tergamam agaknya melihat aksi si-abang. Hai anak-anak!

No comments: