22 August 2009

Teruja

Ramadhan kali ini kami berada di perantauan nun jauh beribu batu dari family dan sanak saudara tercinta. Seronokkah berbuka tanpa tepung pelita, nasi kerabu atau nasi dagang ? Jangan ditanya...Terbayang dimata kesedapan ikan percik dan popia basah yang dijual di bazar Ramadhan Bandar Seri Putra. Juga kemeriahan time berbuka. Wah! ini dugaan bagiku. Nak buat semua kuih tu..bahannya tak ada sangat .Kalau takpun..aku tak berapa pandai.

Nak cari ikan selayang, ikan tongkol kat sini? Mana ada! Yang ada ikan macheral. Rasanya hanyir semacam. Tapi..kalau nak buat nasi dagang..bolehlah tahan. Kena rebus dulu dengan asam keping banyak2. Cuci bersih2 dengan air asam jawa sebelum merebusnya.

Internet sangat berguna bagiku untuk mencari resepi. Hari ni nak masak apa? Hah! on aje pc tu. Taip ajer jenis masakan. Tup..tup..jadilah chef sendiri. Sedap tak sedap masakanku belakang kira, suami dan anak-anak jadi penguji rasa. Telan semua apa yang aku masak. Kalau sedap, buat lagi..kalau rasanya lain macemmm saja..goodbyelah resepi. Nak salahkan resepi..padahalnya aku yang tak gheti. Ha..ha...

No comments: