22 August 2009

Tugasan pertama

Hah! kena masak untuk majlis berbuka puasa di Embassy pada hari ni? (Sabtu hari ke-2)
Mana aku pandai bab masak-memasak ni! Kalau setakat nak makan mulut kami empat beranak ni bolehlah. Tapi..hari ni aku kena masak 4kg udang masak merah. Entah jadi entah tidak masak merahnya. Entah2 bertukar jadi warna lain plak kot. Kalau masak sikit2 kira boleh lagi. Ini...Aduhai! 4kg.

Pertama kali dalam hidup aku masak udang sebanyak tu. Papanya kata itu masakan yang paling mudah untuk aku buat sedangkan orang lain kena buat lagi resepi yang susah. Kalau disuruhnya aku untuk masak kuih..alamak..kena cari orang lain untuk diupah nanti. Bukan aku tak rajin tapi..setiap kali aku buat kuih, tak pernah nak menjadi. Alih2...tong sampah jugak yang buncit perut akibat kekenyangan kuih gagalku.

Tapi..takpe..aku cuba. Pukul 3pm aku blend bawang dan segala jenis bahan yang aku nak gunakan dalam masakan. Anak yang sulung ikut papanya keluar, yang ke-2 sedang layan kartun di channel kegemarannya..sekejap Jetix sekejap Cartoon Network, manakala si kecil sedang nyenyak tido. Mengantuk barangkali sebab berjaga malam tadi. Senanglah sikit aku nak buat kerja.

Ting tang, ting tang..Pukul 6pm, semuanya sudah siap. Tak tahulah bagaimana rasanya Udang Masak Merahku. Pukul 6 lebih Papanya balik dan aku dengan bangganya memeperkenalkan hasil masakanku. Udang masak merah ke udang gulai? Aduh! geram jugak rasanya. Penat2 aku masak, itu yang ditanya. Suka hatilah labu! Janji masakan dah siap...he..he..

Tapi yang sedehnya..lepas pukul 7pm semua orang berbuka di Embassy tinggal aku ditemani baby berbuka dirumah dengan kek pemberian Ilham dan ayam ala KFC pemberian Yan (sodap.. .terima kasih). Huwaa....tak aci! Nak pi jugak....

3 comments:

amri said...

mana ruangan chat terti..?

tahniah dapat baby..mu tak bagitau

Ibudania said...

Coming soon.
Terima kasih. Aku lupa agaknya.he..he..

nurd said...

hehehe sian ke mung...