25 August 2009

Pose oh Pose!

Pejam celik, pejam celik hari ni dah masuk hari ke-5 kami berpuasa. Kita orang dewasa ni tak kisahlah sahur pukul berapa...berbuka pukul berapa. Tetapi budak2 yang baru nak belajar berpuasa, tentu akan merasa penat semacam .Ditambah lagi dengan waktu yang panjang begini.
Di Moscow ni waktu Subuh adalah 5.15am manakala waktu berbuka pulak 8.42 pm. Rasanya lewat sejam lebih kot dari Malaysia.

Aku sebetulnya bangga ngan anak daraku (6 thn ) yang masih bertahan untuk berpuasa hingga kehari ini.
Hari pertama sahur dia bangun dengan penuh semangat. Sekali kejut dah bangun. Hari ke-2 dan hari2 seterusnya..aduh! jenuh meragam. Tak bagi puasa nak puasa. Kalau tak kejutkan sahur, nanti pagi...menangis sakan cam kena pukul plak. Alih2 papanya yang dukung kebilik air untuk membasuh mukanya..dukung kemeja makan. Kalau time tu mood dah elok..dia akan makan sendiri. Kalau datang angin pus-pusnya...papanya jugak yang kena suapkan. Aku ni malas nak manjakan sangat!

Lepas sembahyang subuh berjemaah...dia bukannya nak tido...tapi dok mengadap notebook. Dok main game iCarly kegemarannya. Satu lagi...bagusnya bila dia berpuasa..sembahyang 5 waktu akan lengkap dia tunaikan. Dulu selalu jugak dia tuang. Tapi bila diberitahu...kalau puasa tapi tak sembahyang..ibarat macam tak puasa jer...terus dia tak tinggalkan solat tu. Sayang katanya.

Tapi...dalam dia dok puasa pun aku masih berleter. Bukannya apa. Kawan melompat..dia melompat. kawan menjerit dia menjerit. Aku bimbang kalau dia kepenatan. Alih2 bila penat, buat perangai. Suruh berbuka tak naknya. Kat sini rasa haus tak terasa sangat sebab cuacanya selalu mendung dan adakalanya hujan. Walaupun musim "summer" tapi..tak terasa panasnya.

No comments: