14 Disember 2009

Bengkak susu

Jika ada orang bertanya yang mana satu sakit? Sakit bersalin ke sakit bengkak susu? Bagi aku sakit bengkak susu lagi sakit dan menyeksakan. Selepas melahirkan ketiga-tiga anak aku mengalami bengkak susu. Kalau dikampung mak selalu cakap yang puncanya ialah lekat sampah. Biar betul kan?

Setelah puas aku meneliti dan memerhati bagaimana ianya terjadi dan bila..barulah aku agak yang puncanya bermula dari aku dan baby. Kalau nak keluar kemana2..cepat2 aku sudahkan penyusuan dgn memaksa baby menarik puting susu...dan lambat memberi susu dikala baby mahu menyusu. Satu lagi..dari baby sendiri dimana Adib selalu menggigit puting susu..mungkin disebabkan gusinya yang mula terasa gatal.

Apa-apapun..langkah berjaga-jaga amat penting. Kalau dah kena sekali...memang perit. Nak pakai bajupun terasa sakit..badan boleh demam dibuatnya.

4 ulasan:

ain berkata...

betullah nor. klu dah kena bengkak susu, nak angkat tangan pun sakit sangat!!!

abe amri berkata...

tak kan tak tahu petuanya.tanya bapak budak..he he he.. mujarabbbb

ibudania berkata...

hoi! melalut dah cikgu kita ni...

abe amri berkata...

jangan marah..he hen eh