23 Disember 2009

Anatomi dan Fisiologi

Semalam aku bertanyakan Dania tentang homework yang perlu disiapkan sempena cuti sekolah ni..

"takdeeee..." seperti biasa2 dia menjawabnya..
"tapi cikgu bagi buku kuning ni utk mak bapak tengok" tambahnya sambil menghulurkan sebuah buku bewarna kuning.

Aku belek2 buku tersebut. Bermacam-macam perasaan bermain dlm fikiranku. Apa taknya...benda2 yang Dania belajar sekarang ni...macam aku belajar semasa first year kat kolej dulu. Belajar pasal anatomi dan fisiologi skeleton, blood, heart dan seangkatan dengannya. Huishhhh...dasyatnya...year 2 belajar cam sem.1 aku tu! hebat! hebat!

Kadangkala aku terfikir..mampukah dia kanak2 seusianya belajar tahap setinggi itu...sampai hari ini aku tak tengok lagi dia membeleknya...entah2 nak buka sekolah tahun depan baru dijenguknya buku tersebut. Nak paksa2 baca...macam tak kuasalah pulak...lagipun dia baru berumur 6 thn. Kalau aku suruh2 nanti dipandangnya semacam kita ni...hmm..anak2 zaman sekarang...kuat sungguh semangat memberontaknya...kalau aku layan sikapnya tu...boleh jadi perang dunia ke-2 pulak yang meletus nanti...jadi..biarlah dia belajar atas keinginannya sendiri.

Tiada ulasan: