08 Disember 2009

Adib 5 bulan

4 hari lepas..genaplah usia Adib 5 bulan. Aku mula bercadang untuk memberinya makanan tambahan seperti bubur nasi atau puri. Semasa usianya masuk 4 bulan...aku sudah cuba memberinya bubur nasi yang ditapis...tetapi hari ke-3...ada masalah pulak. Dia sembelit. Aku jadi risau! Papanya membantu dengan melakukan massage di bahagian perutnya. Alhamdulillah!....akhirnya...dia ehemmmm....

Rasanya tidak terlalu awal kerana itu merupakan peringkat yang ideal untuk memberinya makanan lain selain dari susu ibu. Lagipun aku kesian kerana dia seperti tidak cukup dengan hanya meminum susuku. Aku cuba memberinya susu formula tetapi...dia tak nak langsung!

Sudah banyak benda yang Adib boleh buat. Pertama....dia mampu untuk meniarap selepas aku terlentangkan dia. Merangkak? Sikit2! Yang lucunya...orang lain merangkak kedepan tetapi Adib mengundur kebelakang. Jika Adib merangkak kedepan..bukan tangan yang digunakan tetapi bahagian punggung yang naik dulu...he.he...kedua...dah pandai merajuk...kalau nak tido..lambat aku melayannya mulalah dia merajuk tak nak minum susu...yang ke-3, dah mula menyembur-nyembur air liurnya...dan menggigit bibir . Yang keempat sudah pandai menghisap ibu jari..kekadang semua jari. Yang kelima sudah mengenalpasti suaraku...kalau aku keluar dan meninggalkan dia dengan anak buahku...dia takkan menangis..sebaik saja aku melangkah masuk dan memanggil namanya..dia adakalanya akan menangis Saja buat2 tu..mintak perhatian...he..he..

2 ulasan:

ain berkata...

dah 5 bulan dah adib?? melihat perkembangan bayi kita dr bulan ke bulan memang seronok!!! ada2 aje keletah yg buat kita terseyum!!

Nor berkata...

Betul tu Kak Ain...tak sabar rasanya nak tengok dia berjalan plak..

pssstt...Kak..bila balik sini? seronok beraya kat tempat org?