13 Oktober 2010

Elefant Punya Pasal

Mood menulis amat baik pada pagi ini. Selepas run washing machine saya melepak lagi diruang tamu ini sambil mengadap laptop. Jarang sekali saya begini santai. Biasanya malam atau tengahari sewaktu anak2 sudah tidur barulah saya berpeluang mencurahkan idea atau mencari sedikit cerita untuk di muatkan disini supaya blog saya nampak bernyawa.

Tv sedang on. Channel yang dipamirkan ialah Animal Planet. Tentang gajah. Bila melihat gajah, saya teringat satu peristiwa ketika saya dan keluarga bercuti ke Riga. Bukan tentang gajah tetapi tentang hotel yang nama ada nama gajah. Nama hotel tu Elefant di Riga. Ekceli..cik asben sudah booking online hotel sebelum kami bertolak lagi. Konon-kononya kami akan stay disitu selepas kami balik bercuti dari Brussel. Selepas bertolak dari Moscow kami menginap di Hotel Old Town Riga. Selepas itu kami ke Brussel. Selepas pusing2 Brussel sehari 2 kami bertolak balik ke Riga dengan senang hatinya kerana kami yakin akan dapat tinggal dihotel tersebut. Encik Asben berhasrat untuk menyewa kereta dalam 1 hari kerana kami bercadang untuk pusing2 bandar dan untuk keluar Riga sama. Tetapi disebabkan tiada kredit kad..kereta tidak dibenarkan sewa walaupun kami cuba membayar sewa secara tunai. Kotnya mereka bimbang jika berlaku kemalangan ke apa ke..takleh nak potong insuran melalui kredit kad terus. Hasrat kami tertunda satu.

Satu lagi kami agak terkejut apabila diberitahu oleh minah yg jaga kaunter tempat sewa kereta tu yg Elefant Hotel telah ditutup 24 jam kerana bangkrup. Pekerja diberhentikan. Dia mengetahui berita tersebut melalui tv. Kami jadi buntu dan mencari alternatif lain. Adoi! time kamilah benda tersebut nak jadi. Tetapi alhamdulillah..cik asben dengan kepintaran dan kesabarannya seperti biasa berjaya mengatasi masalah tersebut sehingga kami berjaya juga sampai di Jurmala sebuah daerah di luar Riga. Saya rasa sampai bila2 pun kami akan mengingati peristiwa ini jika ternampak gajah di zoo ataupun dimana saja namanya yang hampir sama..Elefant...and then Elephant. Sungguh!

Tiada ulasan: