06 Mei 2010

warna-warni kehidupan


Semenjak berlaku letupan disana-sini...pandangan masyarakat sekeliling terutamanya kepada kami yang dianggap pendatang dinegara mereka semakin ketara. Yang paling terkini letupan yang berlaku di NY . Jika dulu nak keluar dari rumah tidak terasa sangat kekangannya...tetapi kini...ianya agak berubah. Perasaan takut tak banyak atau sikit sekalipun tertanam dihati aku.

Setiap kali keluar rumah untuk bershopping atau bersiar-siar sekalipun...aku tidak putus-putus berpesan kepada papanya dan diri sendiri supaya berhati-hati. Maklumlah...perempuan bertudung menjadi sasaran mereka untuk berpandangan serong kerana dengar cerita, orang bertudung yang terlibat dalam pengeboman yang berlaku di dua stesen metro di moscow ini. Jika hendak keluar...kita dipesan supaya tidak memakai tudung kaler hitam.

Tapi..setakat ini..belum ada lagi orang meludah atau memaki hamun aku sebagaimana yang terjadi kepada sesetengah orang. Lagi satu..pantang polis mereka nampak plat kereta luar..mereka nak tahan. Aduh! pendek kata kemana pergipun..kami senatiasa membawa passport. Kalau kena nasib malang...seluruh kereta mahu di scannya..takut2 kami membawa bom...aduhai...susahnya hidup dinegara orang.

Barulah terasa betulnya pepatah yang seringkali didengar. Hujan emas di negara orang, hujan batu dinegeri sendiri..lebih baik di negara sendiri !

Tiada ulasan: