08 Mei 2010

Koc merah jambu

Aku sungguh bangga dengan pelaksanaan KTMB ( Keretapi Tanah Melayu Berhad ) kerana memperkenalkan koc merah jambu yang khusus untuk wanita sahaja. So..takdelah nanti dengar cerita ada wanita diraba..diragut dan sebagainya. Jika ingin menaiki komuter bersama suami, atuk atau teman lelaki khususnya..naiklah komuter yang bukan warna merah jambu. Kalau taknak naik..jgn banyak komplen..

Bagi aku yang tak berapa biasa naik komuter ni...orang perempuan yang menaiki komuter merah jambu..adalah yang cerdik pandai dan berfikiran kedepan. Biarlah ada sesetengah pihak mengatakan wanita yang menaiki koc merah jambu ini adalah mereka yang berfikiran kolot. Bagi aku..pendapat itu adalah salah sama sekali..

Islam sendiri menggalakkan pengasingan tempat bagi lelaki dan perempuan yang bukan muhrim. Aku rasa percampuran antara lelaki dan perempuan diatas komuter lebih banyak mengundang perkara-perkara negatif daripada positif. Kalau kita rasa diri kita islam...maka sambut baiklah corak pelaksanaan yang diatur oleh KTMB ini dengan hati yang lapang. Mak bapakpun..tak rasa berat hati untuk melepaskan anak gadis kemana-mana selagi ada koc merah jambu ini. Entahlah..aku rasa bersyukur sangat bila sistem ini disokong ramai. Hidup KTMB...harap-harap laluannya bukan dibuka kepada laluan Sentul-Pel.Klang saja..malah dapat dibuka kepada laluan lain juga...seperti stesen berhampiran rumah di Bangi Lama tu....

Tiada ulasan: