05 May 2010

Borong kristal

Jika sampai di Moscow..inilah tempat yang tidak harus dilupakan untuk dilawati untuk mencuci mata dan juga mencuci poket...hahaha..betul ke? Itu pendapat aku saja. Tetapi yang sebetulnya aku ni bukanlah jenis yang kaki shopping barang2 kristal. Kurang berminat sgt. Jika diberi pilihan samada barangan kristal atau peralatan didapur..rasanya aku memilih barangan dapur yang masih belum cukup korum lagi..boleh dikatakan aku ni pengumpul barangan dapur..senang nak buat kerja.

Tapi..setiap orang mempunyai hobi yang tersendiri. Bukan apa....barang2 kristal tu memang murah berbanding harga yang dijual dinegara kita...bahkan semuanya cantik2 belaka. Kalaulah aku ni peminat kristal..sudah berkotak-kotak kristal aku angkut. Family yang datang...menjadi rambang mata..semua barang ingin dibeli. Hmmm...nasib baik seleraku kurang kepada kristal ni. Kalau tak jenuh papanya...!!

Okey berbalik pada tempat kristal tadi..lokasinya bukanlah di Vladimir betul2. Jarak dari bandar Vladimir lebih kurang 78km lagi. Perjalanan kami yang sepatutnya hanya 3 jam lebih menjadi hampir 5 jam setengah disebabkan traffic jam yang begitu teruk ekoran cuti hari buruh.So..kami bertolak kesana selepas subuh dalam pukul 6am. Sampai2..tu kebanyakan kedai kristal sudah ditutup. Tinggal dua tiga buah kedai lagi yang tinggal. Waktu perniagaan mereka disini agak pelik. Kedai ditutup pada pukul 12 tengahari..sistem yang tidak akan kita jumpa dimana-mana sekalipun.

Aku rasa, kalau di Malaysia..selagi orang ada untuk membeli belah..selagi itulah kedai tidak akan ditutup. Tapi dalam pada kedai dah nak ditutup..sempat jugak family kami ngap barang-barang kristal tersebut...

No comments: