21 November 2014

Cuti sekolah dah tiba!

Hari ini merupakan hari terakhir persekolahan bagi anak-anak yang bersekolah. Biasanya kalau lepas exam, budak-budak kat rumah akan jadi macam biskut tu..kejap pergi..kejap tak pergi. Memandangkan hari ni last day, anak sulong saya beriya-iya nak pergi kesekolah kerana katanya time ni la masa dia nak bersalam-salaman dengan kawan-kawan dia yang terdiri dari darjah 6.

Tiba jer cuti sekolah besok, mulalah rumah akan jadi kapal pecah dari pagi sampailah kemalam. Dapur pun sentiasa berasap memanjang kerana ada orang akan kelaparan. Begitulah rutin seharian saya jika semua sudah berkumpul. Oleh itu ibu-ibu jika taknak perkara yang sama berlaku pada korang, time nilah kita kena bijak memilih program2 atau2 kursus2 yang berfaedah bagi memenuhi masa lapang mereka. Bagi ibu-ibu aatau ayah-ayah yang rajin kesurau, mereka akan dapat melihat poster2 yang menawarkan pakej semasa cuti sekolah untuk anak-anak.

Ikutkan hati..mahu saja saya mencari kursus yang panjang dalam sebulan supaya mereka tidaklah mengadap tv atau mengadap phone 24 jam. Tetapi anak perempuan saya menolak kerana katanya cuti ni dia perlu study kerana bila buka sekolah nanti, satu peperiksaan akan diadakan oleh pihak sekolah yang akan menentukan kedudukan mereka dikelas mana semasa darjah 6.Nasib baik dia berfikir jugak! ALHAMDULILLAH.

Selain mengikuti kursus yang macam2 ditawarkan dengan harga yang mampu milik...anak-anak juga perlu dibawa bercuti kekampung halaman supaya mereka merasa macamana suasana kampung, dengan pacatnya..dengan nyamuknya..dengan sungai yang mengalir cantik!
Tiba-tiba pulak rasa rindu nak main air bah bila teringat musim banjir ni.

Tiada ulasan: