10 April 2011

Please ! Korang Jangan Bukak Sebarangan Tau!

Sudah acapkali saya mendengar cerita tentang virus yang menjangkiti komputer. Dolu2..ingatkan virus hanya mampu menyerang manusia saja. Tapi bila kita berada dizaman yang serba canggih ni...semua benda yang mustahil akan jadi tidak mustahil untuk terjadi . Lagi satu..sebab tidak pernah terkena pada batang hidung sendiri. Jangan pulak jadi seperti saya ni..sudah terhantuk baru terngadah...

Di kesempatan ini saya ingin berpesan pada korang...yang mana mungkin korang dah mangli mendengarnya sebelum ini supaya jangan cepat2 accept apa benda berita atau gambar yang dikirimkan kepada kita oleh orang-2 yang tidak dikenali mahupun rakan yang memang rapat dengan kita. Benda yang kita tidak ambik berat itu akan menjadi berat sekiranya   ia terjadi pada laptop sendiri.

Bila semua ikon di desktop tidak boleh dibuka...kita mula garu kepala..dalam hati mesti menyesal tak sudah.
Kekadang kawan yang menghantar email pada kita tidak berniatpun untuk mengirim virus pada komputer kita. Untuk langkah yang lebih selamat..ringan-ringankanlah tangan korang untuk  mendail no telefon member yang berkenaan sebelum membuka email yang dihantarnya. Buat-buat lawak sikit sambil bertanyakan samada penting ke tidak email yang dihantar..berbentuk apa? Gambar atau kata2?

Jika korang segan untuk bertanya..maka sediakanlah duit untuk mengupload  antivirus yang memang menanti-nantikan waktu kita diserang virus pemusnah data tersebut. Jika rajin..maka luangkanlah masa untuk copy semua fail yang berada di desktop secara manual. So pesan saya sekali lagi..jangan cepat-cepat nak open apa saja email yg diterima...korang cuba-cubalah ambil inisiatif untuk cuba mengelak diri dari terkena ...

7 ulasan:

..m@m@ T0meLL.. berkata...

betoii 2,byk mamber dh kene virus dr video yg dishare oleh mamber yg len..
so nk kene jg2 ye :p

xazryx berkata...

aku lg sakit .virus berjangkit smp hard disk aku nk rosak .zzz .

zaty luvlianncez berkata...

kena hati2..bhaya..mcm2 style skang anta virus

Nor berkata...

mamatomel : tula..tak sangka terkena batng hidung sendiri pulak..huhu..

xazryx : teruk kan? fobia rasanya nak bukak email yg ada dlm inbox.

zaty : hmmm..namanya virus..memang kena beware!

Unknown berkata...

btol ke! kena berhati2 la sbb sy mmg selalu buka je e-mail yg diterima tanpa usul periksa

InaAchik berkata...

ha ah kan...skrg byk tol dpt email tah hape2 kat email. tgk sender mmg dr kwn kite tp tanpa kata2 kecuali attachment. mmg tak bukak r!

PCL berkata...

salam singgah, bagus ttg info dan nasihat yg diberikan ..t.kasih...walaupon dah ada AV tapi ttp berhati2 selalu..