20 April 2011

Sayang Semuanya Sudah Terlambat.

Hah! dah lama saya tak singgah sini..seperti biasa alasan saya..agak sibuk..sibuk bertapa didalam rumah sendiri..menghabiskan masa bersama-sama Adib.

Untuk makluman teman2 atau ipar duai yang mengikuti perkembangan keluarga kami disini..musim sekarang adalah musim Spring di Moscow. Biasanya pada musim ini daun-daun pokok2 akan bertukar warna kepada warna kuning keemasan. Tetapi buat masa sekarang..daun2 itu masih belum menonjolkan diri lagi.Masih gondol seperti sebelumnya. Serta bersembunyi disebalik cuaca yang masih rendah suhunya...sekitar 4, 7 atau 5 degree.

Buat masa sekarang..saya bertapapun ada sebabnya. Mengejar hari menggantikan puasa yang tertinggal di bulan ramadhan yang lepas. Jika hendak difikir terasa ruginya saya kerana tidak mengambil kesempatan yang ada pada musin sejuk yang lalu untuk menggantikan puasa..memandangkan waktu siang adalah pendek..waktu maghribpun sekitar pukul 3 lebih sahaja. tetapi..apa nak buat..sesal dahulu pendapatan..sesal kemudian tidak berguna kan? Padan muka saya..

Untuk menyedapkan hati sendiri..saya berfikir dari sudut yang positif. Ala..sapa lagi yang nak memenangkan diri sendiri jika bukan diri kita kan? Maka saya pun memujuk diri dengan mengambil kira beberapa aspek.

1) Dari segi masa..
Memanglah panjang. Buat masa sekarang, masa yang saya ambil untuk berpuasa lebih kurang 16 jam dalam sehari berbanding puasa yang sebetulnya dalam bulan ramadhan yang akan datang lebih kurang 20 jam.  Waktu berbuka sekarang dalam pukul 8.43pm..di bulan ramadhan nanti..dengar ceritanya waktu berbuka kira-kira dalam pukul 10 lebih. so..ini adalah latih tubi bagi jiwa dan raga saya...betul tak? Persiapan fizikal tu penting..bilamana saya dah biasa bersahur awal..berbuka lewat..maka puasa ramadhan yang akan datang.insyaAllah tidak menjadi berat untuk laksanakannya. InsyaAllah.

2) Fizikal
Memaintakan badan sendiri dengan menyingkirkan lemak2 yang tidak diundang singgah. (hehe..padahal.saya ni memang takde lemakpun..tulang adelah)..untuk menyedapkan hati sendiri. Tapi perlu diingat..niat begini hanya mengurangkan pahala puasa hamba..

3) Jimat air..
Apalah punya kedekutnya saya ni..airpun nak jimat. memanglah. Jika saya berpuasa..saya mampu jimat 7 gelas air didalam sehari. Kalilah berapa hari saya puasa dalam seminggu.  memang jimat habis. Kat sini semua benda kena pakai air yg ditapis...yang dibeli. Nak buat teh, guna air beli, nak gulai ikan, kari ayam..walhal masak nasik sekalipun kena guna air tapis tu! Satu tong air yg berisipadu 18.9 L itu harganya lebih kurang rm 180 untuk sepuluh tong air. Dah jimat kan?

4) Mental
Bila dah berpuasa, semangat untuk bercakap tu kurang. Minda dengan sendiri mengatur supaya tidak menjelajah kerumah jiran2 seperti sebelumnya. Nanti kurang pahala puasa..

So..Untuk jiran2..ampunkan saya kerana menjadi jiran yang pasif kebelakangan ini.

4 comments:

Nieza said...

patutla akak sunyi jer..haha nieza dah abis ganti masa winter hari tu lagi. kat sini pun sama juga belum spring lagi snow pun ada lagi sikit2. akak, air kat Finland ni bersih tau air paip boleh minum terus...memang dijamin oleh kerajaan sini.

Nor Moscow said...

baguslah cenggitu..hmm..kat sini..tak taulah..apa sebabnya..bahan radiasi banyak sangat kot..ataupun kuman yg banyak...nak minum air paip memang tak tergamak nieza. Klorin penuh..

Zuwairi Aiman said...

Salam kunjungan.. singgah la ke blog saya ;)

selipar biru said...

kat cni dh spring~~~
nampak bunga2 =)

sy minum je air paip dr sinki dapur..huhu