19 December 2010

Jika Tidak Bukan Budak Namanya

Bulan ini saja dah berapa banyak pertanyaan yang keluar dari mulutnya bertanyakan tentang tarikh lahirnya. Akhirnya saya yang bosan..malam ini cakap..besok lupa balik. tetiap hari begitu. Pulak tu demand! nak hadiah itu..hadiah ini..siap beserta dgn ' PLEASEEEE !!!!' ( Dania kata Magic Word).

Permintaannya pun..bukannya logik disebabkan dia masih bergelar kanak2. Saya ni kekadang lupa jugak time bagi nasihat (perkataan yang sopan bagi membebel. Huwaaa..boleh ke?) yang dia tu masih dibawah umur..masih akal pendek tetapiiii..saya selalu menggunakan ayat power2.. yang tak berapa padan dan sesuawaiiiii sangat utk tahap kenakalannya yang tengah tahap dewa sekarang ni...saya tahu itu cara yang salah..tetapi kenapa saya masih menggunakannya diwaktu lupa diri?

Yang saya herannya kenapa budak2 lelaki suka Ben-10? Spiderman? Superman? Sampaikan Adam kalau nampak baju2 jenama hero kesayangannya tu..alamat kena sediakan tisu banyak2. Apa taknya...kalau kami tak melayan permintaannya itu..airmata turun bagaikan air hujan. menderu2..gelak ketawa bertukar menjadi mimpi sedih yang amat sgt..bagai dunia dah tamat..begitulah gamaknya andaian saya setiap kali dia menangis. Kekadang..kalau berjalan ke shopping komplek..saya kena tabahkan hati..pekakkan telinga supaya saya mampu bersabar dengan kerenah birokrasi yang dimainkan oleh Adam...!!!

Jika anak lelaki saya banyak songeh lain pula dengan anak perempuan saya. Dia tidak membuat banyak permintaan tetapi suka mengumpul barangan yang sama. Minggu ini sudah beli satu cekak..minggu depan, nampak cekak pattern lain..nak beli lagi...kalau dikira..sudah banyak mana cekak rambut yang dikumpulnya. Entah banyak mana cekak yang dikumpulnya tak termasuk yang dok merata ceruk..bawak katil..dalam almari dan sebagainya. Sampaikan dah sakit mata saya menengok benda yang bersepah2 tu! dan pot-pet2 bergema merata ceruk rumah ni sepertimana cekak rambut Dania yang bersepah dan laju bagaikan airmata Adam yang frust menonggeng!

Dan saya tetap berpegang pada kata2 ini. "Jika tak begitu perangai mereka..maka tidak normallah kitaran hidup mereka sebagai seorang budak. Dan kalau seorang mak tak pot-pet2..maka kuranglah sensasi kita sebagai seorang ibu". Sungguh!

Namun begitu..saya nak mengabadikan jugak tarikh hari ini 19 Disember dimana genaplah umur Adam 6 thn dengan mengucapkan SELAMAT HARI JADI UTK ADAM! Cepat-cepatlah besar..dan cepat-cepatlah matang dan menjadi Insan yang berguna Dunia Dan Akhirat...supaya bila dia besar..dia boleh baca apa yg saya tulis untuknya di dalam blog ini dan supaya dia tahu..macamana hebatnya dia dikala meniti usia kearah kedewasaan itu!

No comments: