20 April 2010

Budak aktif banyak akal ke?

Sudah hampir 1 bulan aku dok mengajar Adam membaca buku....mengeja dan menyebut perkataan yang dieja. Memula nak start tu aku dah cukup susah hati...bolehkah Adam menumpukan perhatiannya...? mampukah dia membaca sepertimana yang aku inginkan? Hati aku jadi tak senang duduk selagi dia tak boleh membaca kerana keinginan aku sebagai seorang ibu..biarlah dia boleh membaca seperti Dania dan kawan-kawannya yang lain. Entah kenapa..aku jadi kesian sangat kalau dia tak mengenal huruf.

Sewaktu umur Dania 5 thn ..dia sudah mampu membaca dengan lancar walaupun dia tidak faham apa yang dibaca olehnya. Sebetulnya salah kalau aku selalu membuat perbandingan antara Dania dan Adam..tapi nak buat macamana...itulah aku...

So..sekarang umur Adam 6 tahun..aku perlu bekerja keras..kalau time mengajar Iqra...memula memang sakit hati...nak mengenal hurul Alif hingga Ya tu..dah banyak kali tangan aku ni singgah dipahanya...tapi sekarang alhamdulillah...dah nak masuk Iqra 3 dah..lagi dua tiga mukasurat...hatinya terang cuma..kalau dah tersangkut main game waktu balik sekolah...jenuh aku dok bergaduh mintak berhenti...

Biasanya selepas membaca Iqra, aku meluangkan masa dalam 10-15 min mengajarnya membaca. Sekarang dia dah tahu sikit-sikit yang P-A-P-A tu papa...S-A-K-I-T tu sakit....tetapi kekadang P-A-P-A tu jadi jugak apa...!!! P yang depannya hilang...eja dah betul..masa time menyebutnya pulak tertinggal...pastu kalau eja S-A-K-I-T..bukan saja dia menyebut sakit..tetapi siap dengan dia punya penjelasan lagi..kekadang dia kata..." ooooo...Adam tahu..sakit ni sakit camana...bila mama cubit Adam...bila Adib jatuh" . Kekadang nak marahpun ada..nak tergelakpun ada..lepas tu..perkataan yg lainpun mcm tu jugak..lepas eja..sebut..dia explain..apa yg dia faham dgn ayat tu..bukan satu...kalau dah byk sgt...dia terangkan sampai kita kata...dah! waktu membaca yg 5 min..dah jadi 15 min...banyaklah pulak ideanya...

Mengajar Adam memerlukan kesabaran dan semestinya suara yang tinggi...dan.aku akui yg aku mmg tak sabarrrr....sbb tu dia cepat dapat membaca sbb aku....grrrr...garang...

No comments: