23 November 2010

Nak Gelak Tak Boleh...Nak Marah Tak Jadi...

Mengingatkan tentang anak kedua saya Adam..kepala jadi berdenyut sekejap..memikirkan banyak benda yang adakalanya membuatkan saya pening. Dalam peringkat umurnya sekarang..saya perlu lebih banyak bersabar..tetapi kesabaran itu kurang berpihak kepada saya. Saya menjadi tarzan dalam rumah sendiri..kononnya dalam hati nak ajar baik2..nak tunjuk elok2..apa jua perkara yang terlintas dalam hati. Namun begitu..kirim salam sajalah..kalau saya tak jadi singa anak2 saya terutamanya Adam..buat dek aje..
Adam 2009

Peringkat pertama...yang mencabar kesabaran saya..ialah dia ni jenis yang tidak boleh duduk diam jika kami membawanya ke mana2 majlis dan bertemu pula dgn 'gu' yang sama dengannya. Aduh! melompat sana..melompat sini...jika saya bersuara..favourite word yang sama akan kedengaran.." ! mama jangan marah ok?..pleaseee!!!" tidak sampai 5 minit..dia buat lagi..Dia akan duduk diam jika PSP ada ditangannya. Oleh sebab itulah..jika kami kena stay lama disatu2 majlis..biasanya..kami akan membawa PSP siap2 di dalam beg.


Peringkat ke-2..yang mencabar keimanan saya ialah ketika mengajarnya membaca. samada membaca Quran atau membaca buku. Jika tinggal 2 hari tidak membaca Quran..maka akan lupalah yang mana satu 'Ya' dan yang mana satu 'Ta'. Boleh dia terlupa yang Ya itu titiknya dua dibawah dan Ta itu dua titik diatas. Kalau membaca buku..lagilah angin satu badan saya dibuatnya...contohnya...jika dia mengeja perkataan TERJALIN . selepas mengeja dia akan kata..apa maknanya tu? maka saya harus bersiap sedia dengan jawapan yang dapat difahami pada peringkat umurnya 6 thn itu. Tetapi yang paling saya geram..perkataan TERJUN..tak payah saya nak explain dan membuat ayat..dia terlebih dahulu menyusun ayat2 yang sesuai..contohnya..ADAM TERJUN SEPERTI SPIDERMAN..mahu jugak tergelak..tetapi terpaksa ditahan. Kalau anda ibu yang sabar..saya tabik spring jika mampu melayan anak seperti Adam ini.

Peringkat ke-3..yang cukup saya marah ..suka mengusik Adib..pantang nampak Adib senang..mahu diciumnya adik..disekat kaki ketika berjalan..dan macam2 lagi..tetapi..ada juga tetapinya..kalau makan..suka sangat menyuap kemulut Adib..itu kalau dia sudah tak nak lagi mknn tersebut..jika tidak..jangan harap!
Adam 2010

Macam2 ragam dan perangai anak2 ni..antara sabar dan tak sabar saja kita dalam melayan kerenah mereka. harap2..semakin besar..semakin kurang keaktifan anak saya ini.






1 comment:

Unknown said...

my 2nd boy is so blur!!!dari dulu,kini n hopefully bukan untuk selamanya.kena betul2 byk bersabar.insyaALLAH....btw new in blogging...baru 4 hari.so ketingallan!