29 March 2010

Bilamana

Kesian! malam tadi ketiga-tiga beranak demam tinggi. Adam dah 2 hari demam,diikuti Adib petang semalam dengan suhu mencecah 38.4 darjah C. Papanya tetiba demam mendadak malam tadi. Dania baru habis demam minggu lepas. Aku berjaga dari pukul 2 hingga pukul 5 setengah malam tadi. Bergilir-gilir melihat Adam, Adib dan papanya. Ketiga-tiga aku bagi ubat demam. Pagi ni suhu badan Adam kembali normal...balik sekolah nanti..tentu akan naik balik. Kalau tak bagi pergi sekolah...dia akan memberontak pagi-pagi buta. Dari dok tengok dia merajuk..pastu melongo tengok tv..baiklah dia pergi sekolah sahaja. Akupun takdelah nak menjerit2 panggil makan atau panggil mandi.

Papanya walaupun demam..still gagahkan diri pergi kerja seperti biasa. Itulah lelaki yang menjadi suamiku itu. Tak pernah ambik MC sesuka hati. Walau sakit macamana sekalipun..selagi boleh bergerak..dia akan bergerak. Dia tidak pernah merungut walau sedikitpun dalam apa jua keadaan. Dialah insan yang paling penyabar yang pernah aku jumpa. Kalau aku..demam macam tu..hmm...kejap menangis..kejap mengaduh...mahu diurut dari kepala hingga kekaki. Mengada-ngada.

Adib pulak..suhu tidak turun2 walaupun syrup panadol sudah aku bagi dlm pukul 2 am tadi. Pagi ni aku masukkan ubat ikut punggung. Lagi cepat kesannya. Aku jelum seluruh tubuhnya. Kemudian..dalam pukul 10.45 aku mandikan dan sekarang dia tengah lena diruang tamu. Aku rasa dia demam nak tumbuh gigi belah atas agaknya..memandangkan gigi bawah sudah elok timbulnya 2 batang. Lagipun aku tengok Adib agak cepat pergerakan motornya. Dengan umur 8 bulan dia sudah boleh berdiri memegang meja dan berjalan menyusurinya. Kekadang jatuh..kendian bangun semula.

Walaupun aku cuba pejamkan mata ni..nak qada tidur yg terganggu...mata pulak tak boleh pejam..kejap tengok Adib..kot2 dia terjaga. Tapi dia tak merengek...menangis bilamana mahu susu sahaja.

No comments: