20 October 2010

Layan Mata

Sambil melepak di waktu petang saya sempat menonton rancangan masakan TOPFGELD JAGER di channel 24. Saya tidak tahu rancangan ini bermula dari pukul berapa tetapi ketika ini jam di dinding menunjukkan 5.15pm waktu moscow dan jam 9.15 waktu tempatan Malaysia. Jika di tempat kita rancangan-rancangan yang ditunjukkan di kaca tV yang disiarkan secara lansung biasanya melibatkan chef2 terkenal dengan menunjukkan `resepi yang best2.

Rancangan ini lebih kurang sama dgn rancangan pertandingan masakan seperti Iron Chef yang disiarkan di TV 8 sebelum saya datang kesini satu ketika dulu.tetapi rancangan ini lebih santai dan menarik. Tidaklah tertekan seperti rancangan Iron Chef. Ia melibatkan 4 peserta tetapi dalam 2 kumpulan sahaja. Kita dapat melihat teknik dan cara mereka memasak serta cara presentation sesuatu menu. Ianya akan dinilai oleh seorang Chef yang bertauliah.

Tengok cara mereka masak amat sempoi tetapi hasilnya..Amat memberangsangkan..boleh dicontohi. kalau dibagi resepi mahu saja saya membuat kembali hasil masakan yang telah ditonton.

19 October 2010

Memasak Terapi Minda

Bermula dari hari Jumaat lepas, saya tak henti2 memasak dan memasak. Memerah idea setiap hari untuk mencari menu yang sesuai untuk dihidangkan kepada tetamu dari Malaysia adalah suatu benda yang amat mencabar . Boleh dikatakan setiap hari saya mencuba mengaplikasi menu2 yang dijumpai di blog2 yang saya singgah jika kehabisan idea. Alhamdulillah..setakat ini hasil masakan tidak menghampakan mereka. Bukan isi bakul angkat sendiri yer..hahaha..tak malu betul saya ni..kannn!!!

Menu hari Jumaat sempena hari pertama mereka disini..saya menghidangkan nasi ayam. Disebabkan mereka sampai kerumah saya sudah pukul 5 lebih hidangan itu dijadikan dinner terus. Basuh mulut dengan kuih cara.

Menu hari kedua pula breakfast dengan meehon dan karipap pusing. Tengahari saya masakkan daging masak lemak cili api, ayam goreng kunyit, ikan kering buatan bapa mertua yang amat sedap, sambal belacan cicah salad dan timun. Pada belah malamnya dah tak ingat dah.

Menu hari ke-3 breakfast dengan shepard pai yang diambil menunya dari buku 1 hari 1 resepi karya Chef Hanieliza. Ini kali kedua saya buat. Kali pertama semasa lunch dengan Ambassor baru tempohari. Untuk tengahri saya masak nasi putih, kari ayam, ikan kering yg dibeli kat Ashan buatan Rusia kot...sedap dan rangup cam keropok. Pastu kerabu mangga yang dibeli 2 biji di Metropolis, Ikan sibas masak stim dan sedikit sayur campur. Dinner pulak saya tak masak cuma saya buatkan mushroom Soup yang diberi resepinya oleh Lia serta ban manis yang diambil resepi dari buku Chef Alex Goh.

Menu hari ke-4 saya jamu mereka breakfast dengan roti salut kaya dan murtabak yang diorder dari Kak Arfah. Lunch saya buatkan nasi hujan panas, ayam masak merah, dalca daging dan acar jelatah. Manakala sebelah malamnya saya menyiapkan 2 biji pizza. Itupun ditoping dan dibakar selepas balik dari meronda2 dari Kremlin.

Menu untuk hari ini pula breakfast dengan nasi lemak sambal, ikan bilis goreng, telur rebus dan hirisan timun. Lunch pula saya sediakan nasi putih, ikan sibas masak sweet sour, sup daging, telur goreng dadar sambal belacan cicah salad dan timun. Untuk hidangan malam ini saya sudah menyiapkan bahan2 untuk hidangan makaroni bakar. Malam ni terus bakar.Tunggu Encik asben beli makaroni sahaja.


14 October 2010

Cubit Paha Kanan Paha Kiri Terasa Sama

Selama ini saya sukar untuk berperasaan begini. Untuk pertama kalinya semenjak berjauhan daripada emak dan adik beradik dikampung saya dilanda perasaan sedih. Bukannya masalah berat yang menimpa tetapi sayu dan kasihan mengenangkan adik saya yang sedang menjaga anak sulungnya sendirian tanpa suami disisi lantaran tugas yang lebih memerlukannya. Saya tak dapat bayangkan macamana jika saya berada di situasi yang sama. Tentulah setiap hari airmata ini akan mengalir ataupun bil telefon akan melambung pada bulan itu lantaran mengadu dan berkongsi kesedihan dengan suami tercinta. Sekarang inipun..saya turut terasa akan kepayahan yang adik saya sedang lalui.

Seingat saya sudah seminggu anaknya Iman Rafiq demam . Suhunya mencecah sampai 39.8 darjah. Kejap2 SMS sampai dan kami berbalas2 mesej umpama pakwe menghantar SMS pada aweknya. Saya sebetulnya turut merasa kagum dengan adik ipar yang sanggup berulang-alik dari kelantan ke Johor dan dari Johor ke Kelantan pada setiap hujung minggu melihat anak dan isteri tanpa jemu2.

Bukan adik saya tidak berusaha untuk meminta tukar sekolah. Tetapi belum sempat diisi borang pertukaran online ke Kelantan atau Terengganu..sistem sudah tidak boleh dimasuki menandakan semua daerah sudah penuh dan tidak memerlukan guru disana. Mungkinkah?Entah sampai bila dia akan berusaha? Cekalkah hatinya menerima dugaan sebegitu? Sampai bila?

13 October 2010

Elefant Punya Pasal

Mood menulis amat baik pada pagi ini. Selepas run washing machine saya melepak lagi diruang tamu ini sambil mengadap laptop. Jarang sekali saya begini santai. Biasanya malam atau tengahari sewaktu anak2 sudah tidur barulah saya berpeluang mencurahkan idea atau mencari sedikit cerita untuk di muatkan disini supaya blog saya nampak bernyawa.

Tv sedang on. Channel yang dipamirkan ialah Animal Planet. Tentang gajah. Bila melihat gajah, saya teringat satu peristiwa ketika saya dan keluarga bercuti ke Riga. Bukan tentang gajah tetapi tentang hotel yang nama ada nama gajah. Nama hotel tu Elefant di Riga. Ekceli..cik asben sudah booking online hotel sebelum kami bertolak lagi. Konon-kononya kami akan stay disitu selepas kami balik bercuti dari Brussel. Selepas bertolak dari Moscow kami menginap di Hotel Old Town Riga. Selepas itu kami ke Brussel. Selepas pusing2 Brussel sehari 2 kami bertolak balik ke Riga dengan senang hatinya kerana kami yakin akan dapat tinggal dihotel tersebut. Encik Asben berhasrat untuk menyewa kereta dalam 1 hari kerana kami bercadang untuk pusing2 bandar dan untuk keluar Riga sama. Tetapi disebabkan tiada kredit kad..kereta tidak dibenarkan sewa walaupun kami cuba membayar sewa secara tunai. Kotnya mereka bimbang jika berlaku kemalangan ke apa ke..takleh nak potong insuran melalui kredit kad terus. Hasrat kami tertunda satu.

Satu lagi kami agak terkejut apabila diberitahu oleh minah yg jaga kaunter tempat sewa kereta tu yg Elefant Hotel telah ditutup 24 jam kerana bangkrup. Pekerja diberhentikan. Dia mengetahui berita tersebut melalui tv. Kami jadi buntu dan mencari alternatif lain. Adoi! time kamilah benda tersebut nak jadi. Tetapi alhamdulillah..cik asben dengan kepintaran dan kesabarannya seperti biasa berjaya mengatasi masalah tersebut sehingga kami berjaya juga sampai di Jurmala sebuah daerah di luar Riga. Saya rasa sampai bila2 pun kami akan mengingati peristiwa ini jika ternampak gajah di zoo ataupun dimana saja namanya yang hampir sama..Elefant...and then Elephant. Sungguh!