28 May 2010

Selsema

Berdesing telinga aku setiap kali bernafas. Punyalah teruknya selsema yang singgah dihidungku minggu ini. Bercakap..suara jadi sengau semacam..tapi best. Bukan best kerana selsema tetapi best bila time ni aku rasa suara jadi seksi sikit..psyco ! Tapi yang tak best..bila ditanya papanya..dia kata 'seksa' . Nak tergelak aku jadinya...hmmmm...

Bukan saja aku yang diserang selsema...Adib pun sama. Walaupun begitu petang tadi dia tidur agak lama. Start dr pukul 2 pm hingga 4.30pm. Kalau tak diganggu oleh suara Adam dan Dania yang melompat-lompat nak terbuang air kecil..sudah pasti..lenanya akan lagi panjang. Tapi..aku perasan yang Adib suka bila Adam dan Dania berada dirumah. Bila Adam agah..terus dia senyum dan menyambung main dengan Adam. Adam memang bagus..tapi satu jer aku tak suka dengan perangai Adam ni. Jika dia geram..dia suka tekan hidung Adib..

Kesian Adib! Moga cepat hilang selsemanya dan Adam menjadi cepat matang..

08 May 2010

Koc merah jambu

Aku sungguh bangga dengan pelaksanaan KTMB ( Keretapi Tanah Melayu Berhad ) kerana memperkenalkan koc merah jambu yang khusus untuk wanita sahaja. So..takdelah nanti dengar cerita ada wanita diraba..diragut dan sebagainya. Jika ingin menaiki komuter bersama suami, atuk atau teman lelaki khususnya..naiklah komuter yang bukan warna merah jambu. Kalau taknak naik..jgn banyak komplen..

Bagi aku yang tak berapa biasa naik komuter ni...orang perempuan yang menaiki komuter merah jambu..adalah yang cerdik pandai dan berfikiran kedepan. Biarlah ada sesetengah pihak mengatakan wanita yang menaiki koc merah jambu ini adalah mereka yang berfikiran kolot. Bagi aku..pendapat itu adalah salah sama sekali..

Islam sendiri menggalakkan pengasingan tempat bagi lelaki dan perempuan yang bukan muhrim. Aku rasa percampuran antara lelaki dan perempuan diatas komuter lebih banyak mengundang perkara-perkara negatif daripada positif. Kalau kita rasa diri kita islam...maka sambut baiklah corak pelaksanaan yang diatur oleh KTMB ini dengan hati yang lapang. Mak bapakpun..tak rasa berat hati untuk melepaskan anak gadis kemana-mana selagi ada koc merah jambu ini. Entahlah..aku rasa bersyukur sangat bila sistem ini disokong ramai. Hidup KTMB...harap-harap laluannya bukan dibuka kepada laluan Sentul-Pel.Klang saja..malah dapat dibuka kepada laluan lain juga...seperti stesen berhampiran rumah di Bangi Lama tu....

06 May 2010

warna-warni kehidupan


Semenjak berlaku letupan disana-sini...pandangan masyarakat sekeliling terutamanya kepada kami yang dianggap pendatang dinegara mereka semakin ketara. Yang paling terkini letupan yang berlaku di NY . Jika dulu nak keluar dari rumah tidak terasa sangat kekangannya...tetapi kini...ianya agak berubah. Perasaan takut tak banyak atau sikit sekalipun tertanam dihati aku.

Setiap kali keluar rumah untuk bershopping atau bersiar-siar sekalipun...aku tidak putus-putus berpesan kepada papanya dan diri sendiri supaya berhati-hati. Maklumlah...perempuan bertudung menjadi sasaran mereka untuk berpandangan serong kerana dengar cerita, orang bertudung yang terlibat dalam pengeboman yang berlaku di dua stesen metro di moscow ini. Jika hendak keluar...kita dipesan supaya tidak memakai tudung kaler hitam.

Tapi..setakat ini..belum ada lagi orang meludah atau memaki hamun aku sebagaimana yang terjadi kepada sesetengah orang. Lagi satu..pantang polis mereka nampak plat kereta luar..mereka nak tahan. Aduh! pendek kata kemana pergipun..kami senatiasa membawa passport. Kalau kena nasib malang...seluruh kereta mahu di scannya..takut2 kami membawa bom...aduhai...susahnya hidup dinegara orang.

Barulah terasa betulnya pepatah yang seringkali didengar. Hujan emas di negara orang, hujan batu dinegeri sendiri..lebih baik di negara sendiri !

05 May 2010

Borong kristal

Jika sampai di Moscow..inilah tempat yang tidak harus dilupakan untuk dilawati untuk mencuci mata dan juga mencuci poket...hahaha..betul ke? Itu pendapat aku saja. Tetapi yang sebetulnya aku ni bukanlah jenis yang kaki shopping barang2 kristal. Kurang berminat sgt. Jika diberi pilihan samada barangan kristal atau peralatan didapur..rasanya aku memilih barangan dapur yang masih belum cukup korum lagi..boleh dikatakan aku ni pengumpul barangan dapur..senang nak buat kerja.

Tapi..setiap orang mempunyai hobi yang tersendiri. Bukan apa....barang2 kristal tu memang murah berbanding harga yang dijual dinegara kita...bahkan semuanya cantik2 belaka. Kalaulah aku ni peminat kristal..sudah berkotak-kotak kristal aku angkut. Family yang datang...menjadi rambang mata..semua barang ingin dibeli. Hmmm...nasib baik seleraku kurang kepada kristal ni. Kalau tak jenuh papanya...!!

Okey berbalik pada tempat kristal tadi..lokasinya bukanlah di Vladimir betul2. Jarak dari bandar Vladimir lebih kurang 78km lagi. Perjalanan kami yang sepatutnya hanya 3 jam lebih menjadi hampir 5 jam setengah disebabkan traffic jam yang begitu teruk ekoran cuti hari buruh.So..kami bertolak kesana selepas subuh dalam pukul 6am. Sampai2..tu kebanyakan kedai kristal sudah ditutup. Tinggal dua tiga buah kedai lagi yang tinggal. Waktu perniagaan mereka disini agak pelik. Kedai ditutup pada pukul 12 tengahari..sistem yang tidak akan kita jumpa dimana-mana sekalipun.

Aku rasa, kalau di Malaysia..selagi orang ada untuk membeli belah..selagi itulah kedai tidak akan ditutup. Tapi dalam pada kedai dah nak ditutup..sempat jugak family kami ngap barang-barang kristal tersebut...

04 May 2010

Penat tapi best!

Aduhai! dah berhabuk rumah persinggahan aku ni...almaklumlah busy betul bulan April lepas. Memula menerima kedatangan photographer terkenal tanahair saudara Saiful Nang dan saudara Ahim Rani dari CS Brunei yang bermalam dirumah aku selama 5 hari 4 malam...lepas tu..menerima kedatangan family papanya pula...busy..busy..apalagi busy memikirkan apa menu yang akan dihidangkan kepada tetamu ler. fikir punya fikir..aku masak main campak2 ajer..sempat juga aku belajar buat dalca daging dan sambal belacan ngan mak mertua.

Hari ni baru berhenti lelah sekejap kerana family papanya dah berangkat pulang ke Malaysia semalam menaiki Emirates Airlines.

Selepas tetamu dah balik..masih lagi sibuk dengan kemas-mengemas pulak...mengelap mana-mana lantai yang berhabuk, mencuci segala cadar2 dan sarung bantal. Aduh! sakit jugak belakang ni dibuatnya tetapi..tetamu2 yang hadir amat menggembirakan hati aku dan keluarga. Walaupun penat..kami berpuashati lebih2 lagi dengan kehadiran family..terubat rindu dihati hampir setahun tidak jumpa keluarga. Yang paling penting sekali, kami dapat stok bekalan bahan2 basah yang susah didapati disini. Terima kasih...seme2 yang mengirim barang-barang untuk kami..dan bersusah payah mencari barang2 tersebut. Ingin aku sebutkan disini ucapan terima kasih yang tidak terhingga untuk family yang terlibat terutama Izhar Syukri, Mak Anjang sekeluarga serta Lit sekeluarga. Barang yang dikirim amat berharga sekali...kalau boleh nak lagi..hehehe..