29 March 2010

Bilamana

Kesian! malam tadi ketiga-tiga beranak demam tinggi. Adam dah 2 hari demam,diikuti Adib petang semalam dengan suhu mencecah 38.4 darjah C. Papanya tetiba demam mendadak malam tadi. Dania baru habis demam minggu lepas. Aku berjaga dari pukul 2 hingga pukul 5 setengah malam tadi. Bergilir-gilir melihat Adam, Adib dan papanya. Ketiga-tiga aku bagi ubat demam. Pagi ni suhu badan Adam kembali normal...balik sekolah nanti..tentu akan naik balik. Kalau tak bagi pergi sekolah...dia akan memberontak pagi-pagi buta. Dari dok tengok dia merajuk..pastu melongo tengok tv..baiklah dia pergi sekolah sahaja. Akupun takdelah nak menjerit2 panggil makan atau panggil mandi.

Papanya walaupun demam..still gagahkan diri pergi kerja seperti biasa. Itulah lelaki yang menjadi suamiku itu. Tak pernah ambik MC sesuka hati. Walau sakit macamana sekalipun..selagi boleh bergerak..dia akan bergerak. Dia tidak pernah merungut walau sedikitpun dalam apa jua keadaan. Dialah insan yang paling penyabar yang pernah aku jumpa. Kalau aku..demam macam tu..hmm...kejap menangis..kejap mengaduh...mahu diurut dari kepala hingga kekaki. Mengada-ngada.

Adib pulak..suhu tidak turun2 walaupun syrup panadol sudah aku bagi dlm pukul 2 am tadi. Pagi ni aku masukkan ubat ikut punggung. Lagi cepat kesannya. Aku jelum seluruh tubuhnya. Kemudian..dalam pukul 10.45 aku mandikan dan sekarang dia tengah lena diruang tamu. Aku rasa dia demam nak tumbuh gigi belah atas agaknya..memandangkan gigi bawah sudah elok timbulnya 2 batang. Lagipun aku tengok Adib agak cepat pergerakan motornya. Dengan umur 8 bulan dia sudah boleh berdiri memegang meja dan berjalan menyusurinya. Kekadang jatuh..kendian bangun semula.

Walaupun aku cuba pejamkan mata ni..nak qada tidur yg terganggu...mata pulak tak boleh pejam..kejap tengok Adib..kot2 dia terjaga. Tapi dia tak merengek...menangis bilamana mahu susu sahaja.

24 March 2010

Jiran baru

Aku dah ada jiran baru...eiii..bestnya...yg paling best diapun tak lokek dalam ilmu masak-memasak ni. Ada2 ajer petuanya didapur...layannnnn....!!!!

16 March 2010

Apa dah jadi ni?

Tidak kusangka......cempedak menjadi nangka! Kusangka panas hingga kepetang rupanya hujan ditengahari..! Apa kena ni? Wah! wah! jangan sangka yang bukan2. Bukannya ada tsunami yang melanda kehidupanku...dan bukannya ada benda buruk yang berlaku dalam kehidupan kami sekeluarga cuma aku jadi agak terkezuuuuttt...berat badan turun..bukannya sikit wei...

Kalau zaman anak dara dulu berat badanku sekitar 40-42 kg. Kalau naik 42..hati dah mula risau. Bila dah kawin dan dapat anak..berat badan meningkat kepada 48 kg. Maklumlah ada lemak tambahan disana-sini. Ingatkan berat tersebut akan terus meningkat bila umur dah semakin kedepan dan diikuti dgn rantaian anak-anak yang semakin bercambah ni.

Tapi..bila aku naik aje atas scale weight tadi..bacaannnya ialah 35 kg. Aku belek dua tiga kali.rosak ke apa penimbang ni..baru aje beli..takkan dah rosak..naik lagi...tengok lagi..jarum betul ke tidak. Seblom naik, jarum tu dah terletak eloknya di no.kosong. Kedudukan scale weight tadipun dah ditempat yang rata..takde dilapik oleh apa2 bhn lain kat bawah tu..aku tengok lagi..bacaannya still sama 35 kg. Ish! ish! kalah zaman anak dara.

Nak kata aku berdiet..memang tak pernah ada dalam pemikiranku untuk berdiet memandangkan BMI ku sebelum ini sesuai dgn ketinggianku. Apatah lagi aku sekarang memberikan BF sepenuhnya kepada Adib. Kalau nampak makanan memang aku pantang. Bukan pantang apa..pantang kalau tak makan...ha..ha..berselera. Kalau kena dengan kuih bakar yang dimasak oleh Puan Siti isteri Pak Kolonel...memang aku tak ingat dunia..satu talam tu mahunya aku makan sorang2 jer.

Tapi..alhamdulillah..walaupun berat badanku turun tetapi..susu badanku tetap cukup untuk Adib sampai tersedak2 ketika minum.

Kepada kak Nur di Canberra...hal tupun memang saya fikirkan tetapi..takdelah serius sangat. Terima kasih kerana prihatin. Kita ni selalu tak berkesempatan bertemu di ruangan satu lagi tu kerana masing2 sibuk kan!