31 December 2009

Selamat Tahun Baru

Новым Годом!

Eh! Dah masuk tahun baru dah kita ni..betul ke? Umurpun dah semakin meningkat . Macam tak percaya saja kita dah melangkah ketahun 2010. Nombor yang cantik. Semoga tahun ini lebih banyak membawa keberkatan dan rahmat dalam hidup aku sekeluarga serta teman2 yang lain.

Pengalaman yang tidak cantik, yang tidak menggembirakan akan aku tinggalkan dan dijadikan kenangan dalam memori hidupku. Yang buruk tidak akan buruk selamanya..tetapi yang buruk itulah menjadi panduan bagi diriku agar menjadi lebih baik dari sebelumnya. InsyaAllah..

30 December 2009

Facebook


Dulu saya tak tahu apa fungsi FB yang sebenarnya...hanya memandang sebelah mata sahaja setiap kali encik asben membuka FB. Tapi..bila saya sendiri melangkah ke alam FB barulah aku tahu betapa kecilnya dunia ini dan masyaAllah! betapa beruntungnya kita manusia yg dianugerahkan oleh Allah S.W.T bermacam-macam keupayaan dan kebolehan dlm berbagai-bagai bidang.

Siapa sangka dengan adanya jaringan yg luas dlm FB ni..saya boleh bertemu kembali dgn kawan2 semasa zaman persekolahan dulu....juga dgn kawan2 yang jauh di mata. Zaman remaja...oh!rindunya pada kenangan lama yang ditinggalkan berbelas-belas tahun dulu...maklumlah budak nakal.

saya mmg suka sesangat kerana boleh berborak dan bersembang seperti dulu dgn mereka-mereka yang rapat .Terima kasih adik2 dan kengkawan yang masih mengingati diri ini.

Bagi saya..kita yang harus pandai meng'kontrol' diri kita sendiri...jgn dok asyik layan FB sahaja...parah!!!!

23 December 2009

Anatomi dan Fisiologi

Semalam aku bertanyakan Dania tentang homework yang perlu disiapkan sempena cuti sekolah ni..

"takdeeee..." seperti biasa2 dia menjawabnya..
"tapi cikgu bagi buku kuning ni utk mak bapak tengok" tambahnya sambil menghulurkan sebuah buku bewarna kuning.

Aku belek2 buku tersebut. Bermacam-macam perasaan bermain dlm fikiranku. Apa taknya...benda2 yang Dania belajar sekarang ni...macam aku belajar semasa first year kat kolej dulu. Belajar pasal anatomi dan fisiologi skeleton, blood, heart dan seangkatan dengannya. Huishhhh...dasyatnya...year 2 belajar cam sem.1 aku tu! hebat! hebat!

Kadangkala aku terfikir..mampukah dia kanak2 seusianya belajar tahap setinggi itu...sampai hari ini aku tak tengok lagi dia membeleknya...entah2 nak buka sekolah tahun depan baru dijenguknya buku tersebut. Nak paksa2 baca...macam tak kuasalah pulak...lagipun dia baru berumur 6 thn. Kalau aku suruh2 nanti dipandangnya semacam kita ni...hmm..anak2 zaman sekarang...kuat sungguh semangat memberontaknya...kalau aku layan sikapnya tu...boleh jadi perang dunia ke-2 pulak yang meletus nanti...jadi..biarlah dia belajar atas keinginannya sendiri.

19 December 2009

Selamat Hari Lahir Adam

Dah 5 tahun usia Adam. Disebabkan kesibukan yang melampau, aku dan papanya tidak sempat untuk membelikan apa-apa hadiah untuk Adam. Hari tu semasa kami pergi kesebuah supermarket di kawasan sini..aku ada berkenan pada satu benda tu untuk diberikan pada Adam..papanya juga bersetuju. Entah ada entah tidak lagi benda tersebut di kedai berkenaan.

Tengoklah..kalau ada masa petang ni kami nak pusing-pusing cari permainan yang sesuai dengan Adam yang aktif itu...walauapapun..Selamat hari lahir Adam..semoga Adam menjadi anak yang soleh dan bijak...Aminnnnnn!!!!

16 December 2009

Suramnya

Aduhai! Lemah semangat. Tiap-tiap hari cepat je waktu berlalu ditambah pula dengan keadaan cuaca yang malap kat Moscow ni. Suhu sekarang sudah mencecah -24. Ngggg..menggeletar seluruh badan ni kalau keluar. Pakaian kena sampai 3 pat lapis..tupun masih terasa lagi sejuknya...kalah suhu peti es. Bayangkan...pukul 9am tu..macam pukul 7am kat Mesia. Waktu Subuhnya 7 lebih, zuhur masuknya pukul 12 lebih, Asar 1 lebih, maghrib 3 lebih, Isyak 4 lebih. Time nilah kalau nak ganti pun puasa yang tertinggal pada Ramadhan lepas.

Anak-anak pergi sekolah hari masih gelap...balik sekolah dalam pukul 4.30pm tu..hari dah menjelang malam. Dah tak nampak tanah dah! bagi aku yang kat rumah ni kalau papanya dan Dania dah keluar, apalagi sambung mimpi ajelah..cover balik tidur yang terputus untuk bangun awal masak setiap pagi . Lepas bangun tidur...dok main ngan Adib dan melayan Adam sekejap...hari dah gelap balik padahal baru pukul 3 pm. Kekadang..tak sempatpun nak melayan Adam! kesian dia...yalah..mamanya sibuk dengan urusan didapur pulak...

Kalau dulu pukul 12 malam tu..aku satu keluarga belum tidur lagi..tetapi sekarang ni..pukul 10 malam..Adam dan Dania kadang2 sudah dibuai mimpi. Cuma Adib saja waktu tidurnya belum teratur lagi..kekadang waktu tersebut tengah galak bermain...apatah lagi sekarang dia sudah boleh mengangkat badannya tinggi seolah2 ingin merangkak..tapi still tak lulus.

14 December 2009

Bengkak susu

Jika ada orang bertanya yang mana satu sakit? Sakit bersalin ke sakit bengkak susu? Bagi aku sakit bengkak susu lagi sakit dan menyeksakan. Selepas melahirkan ketiga-tiga anak aku mengalami bengkak susu. Kalau dikampung mak selalu cakap yang puncanya ialah lekat sampah. Biar betul kan?

Setelah puas aku meneliti dan memerhati bagaimana ianya terjadi dan bila..barulah aku agak yang puncanya bermula dari aku dan baby. Kalau nak keluar kemana2..cepat2 aku sudahkan penyusuan dgn memaksa baby menarik puting susu...dan lambat memberi susu dikala baby mahu menyusu. Satu lagi..dari baby sendiri dimana Adib selalu menggigit puting susu..mungkin disebabkan gusinya yang mula terasa gatal.

Apa-apapun..langkah berjaga-jaga amat penting. Kalau dah kena sekali...memang perit. Nak pakai bajupun terasa sakit..badan boleh demam dibuatnya.

09 December 2009

Inikah tandanya?

Semenjak dua tiga hari ni kepalaku berdenyut2...belakang terasa sakit semacam ..begitu juga dengan pangkal leherku. Apa yang aku tahu itu tandanya..permulaan untuk orang mengidap darah tinggi. Adakah aku salah seorang mangsa tersebut? Harap-harap...tidak sampai ketahap itu. Aku tak tahulah...apa puncanya? Stress? rasanya tidak....penat? mungkin jugak sebab dari celik mata sampai nak tidur seterusnya...kerja2 tidak akan habis...kekadang separuh hari dihabiskan didapur sahaja.

Nasib baik bab kain baju untuk digosok, rumah untuk disapu telah aku serahkan kepada anak buahku. Kuranglah sikit kerja2 yang seharusnya aku lakukan setiap hari. Nasib baik juga ada mesin basuh yang disediakan untuk membasuh kain. Biasanya aku sumbat saja kain. Dulu mesin ni boleh membasuh sampai mengering terus. dah dua tiga bulan..fungsi mengering telah rosak. so..mesin ni tak mengeringkan kain betul 2 tetapi hanya mampu mengeringkan air sahaja tetapi kain still akan lembab.

Sekarang ni jadual pagiku kekadang turut berubah. Dek kerana kesuntukan masa dan hambatan waktu...aku kadangkala terpaksa meminta bantuan anak buahku untuk menyiapkan Dania kesekolah seperti memandikan atau memakaikan baju untuk anak daraku . Itupun jika aku betul2 tidak sempat..:(

Walaupun bangun seawal 6 atau 6.30 am sekalipun..masa terasa begitu suntuk. Seboleh-bolehnya aku berusaha menyiapkan sarapan untuk bekalan papanya atau Dania pada pagi itu juga kerana aku tidak berapa suka menyediakan bekalan yang dimasak waktu malam untuk bekalan mereka. Untuk menjimatkan waktu..aku menyediakan bahan masakan pada malamnya seperti mengupas bawang dsbnya.

Petang tadi aku ada bertandang rumah jiranku. Kebetulan dirumahnya ada mesin untuk menguji blood pressure. So check punya check..bukan darah tinggi...maybe kearah darah rendah. Bacaannya 90/60. Itu masih normal. Tapi...takut jugak bacaannya boleh menurun kerana aku kadangkala terasa ingin pitam. Nak buat ujian untuk Haemoglobin (Hb)...entah macamana nak cakap dengan doktor kat sini. Aku berdoa semuanya..baik2 saja sepanjang berada disini. InsyaAllah.....

08 December 2009

Adib 5 bulan

4 hari lepas..genaplah usia Adib 5 bulan. Aku mula bercadang untuk memberinya makanan tambahan seperti bubur nasi atau puri. Semasa usianya masuk 4 bulan...aku sudah cuba memberinya bubur nasi yang ditapis...tetapi hari ke-3...ada masalah pulak. Dia sembelit. Aku jadi risau! Papanya membantu dengan melakukan massage di bahagian perutnya. Alhamdulillah!....akhirnya...dia ehemmmm....

Rasanya tidak terlalu awal kerana itu merupakan peringkat yang ideal untuk memberinya makanan lain selain dari susu ibu. Lagipun aku kesian kerana dia seperti tidak cukup dengan hanya meminum susuku. Aku cuba memberinya susu formula tetapi...dia tak nak langsung!

Sudah banyak benda yang Adib boleh buat. Pertama....dia mampu untuk meniarap selepas aku terlentangkan dia. Merangkak? Sikit2! Yang lucunya...orang lain merangkak kedepan tetapi Adib mengundur kebelakang. Jika Adib merangkak kedepan..bukan tangan yang digunakan tetapi bahagian punggung yang naik dulu...he.he...kedua...dah pandai merajuk...kalau nak tido..lambat aku melayannya mulalah dia merajuk tak nak minum susu...yang ke-3, dah mula menyembur-nyembur air liurnya...dan menggigit bibir . Yang keempat sudah pandai menghisap ibu jari..kekadang semua jari. Yang kelima sudah mengenalpasti suaraku...kalau aku keluar dan meninggalkan dia dengan anak buahku...dia takkan menangis..sebaik saja aku melangkah masuk dan memanggil namanya..dia adakalanya akan menangis Saja buat2 tu..mintak perhatian...he..he..

05 December 2009

Penangan Nur Kasih

Mata ni macam tak boleh bukak dah kerana tersangatlah mengantuknya. Tulah gara2 melayan drama hebat yang menjadi sebutan bukan saja di Malaysia...malah sampai ke Rusia ni la...dah..Sebelum asyik dok dengar orang bercerita pasal watak Adam, Nur, Aidil dan Sara...mana2 pergi..ada saja bahan cerita dari drama ini diperkatakan. Aku malas nak melayan..bukannya apa...malas nak menunggu dari episod ke episod yang seterusnya... nak hayati cerita tu aku kena tengok secara berterusan.

So..bilamana...cerita bersiri tamat..aku ambil peluanglah melayannya pulak...puashati..sekali harung...patutlah...mejadi bualan..jalan ceritanya best jugak. Berciri keislaman...bukan tak ada cerita berkisar percintaan sebelum ini...tapi aku rasa...drama ini menarik kerana ciri2 islamik yang dipaparkan di dalam ceritanya...ala2 ayat2 cinta.

Buat masa ini aku baru melayan sampai episod 16...malam ni sambung lagi selepas adib tido...he..he..layannnnnn....